Divisjon for skog og utmark
EDU-ARCTIC

Slutt: juni 2019
Start: mai 2016
Eksternt prosjektnettsted | EDU-ARCTIC1 offisiell nettside (på Engelsk) |
Start- og sluttdato | 01.05.2016 - 30.06.2019 |
Divisjon | Divisjon for skog og utmark |
Avdeling | Vilt og utmarksressurser |
Samarbeidspartnere | Institute of Geophysics Polish Academy of Sciences (Polen), Norwegian Institute of Bioeconomy Research (Norge), The Faroe Islands Nature Investigation (Færøyene), Université de Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines (Frankrike), American Systems (Polen), Arctic Portal (Island) |
Totalt budsjett | 18 millioner NOK |
Finansieringskilde | Horizon 2020, EU |
Mål
Delmål:
- Engasjere minst 500 lærere med sine klasser, fra minst 10 land
- Avholde minst 300 webinarer
- Forklare minst 300 fagbegrep på POLARPEDIA (på 4 språk)
- 4 workshops for lærere som deltar i prosjektet
- 4 naturekspedisjoner for elever i prosjektet ("forskerspirer")
Oppnådd:
- Engasjerte 1244 lærere med sine klasser, fra 62 land
- Avholdt 532 webinarer
- Forklarte 486 fagbegrep på POLARPEDIA (på inntil 17 språk)
- 4 workshops for lærere som deltok i prosjektet
- 6 naturekspedisjoner for elever i prosjektet ("forskerspirer")
Sammendrag
EDU-ARCTIC1 ble drevet av forskere og forskningsformidlere fra store deler av Europa. Prosjektet brukte nettbaserte metoder for å la elever og lærere komme i tett kontakt med naturvitenskapen. NIBIO bidro i prosjektet blant annet med å formidle fra sin egen forskning, først og fremst om ville dyr, planter og økosystemer i nord. Noen av temaene NIBIO formidlet om var: DNA fra dyr for å løse miljøkriminalitet, palsa og permafrost, brunbjørn, elvemuslinger, dyr som dykker, biologiske klokker, plastikk-forurensning i polare strøk og økologens feltutstyr.
Prosjektet tilbød flere verktøy lærerne kunne bruke i sin egen undervisning. Alt var basert på at elevene skulle forstå sammenhenger, og ikke bare lære fakta, om det som skjer i økosystemene våre:
- Direktesendte webinarer hvor aktive forskere fortalte om sin egen forskning, og både lærer og elev kunne stille forskeren spørsmål og få svar underveis.
- Oppslagsverket POLARPEDIA, hvor faguttrykk knyttet til webinarene ble forklart kort og lettforståelig med tekst og bilder på flere europeiske språk.
- Interaktiv naturovervåkning, hvor skoleklassene sendte inn naturobservasjoner fra sitt nærområde. Dataene som ble samlet inn kunne brukes fritt av alle lærerne som deltok.
- Workshops, hvor de mest aktive lærerne møtte prosjektgruppa for å utveksle erfaring om verktøyene vi brukte i prosjektet traff pedagogisk slik vi ønsket.
- The Arctic Competition, hvor elever jobbet med egne forskningsidéer gjennom skoleåret, og kjempet om en naturekspedisjon til polare strøk!
I tillegg hadde prosjektet også svært aktive kanaler på sosiale media (facebook, instagram, twitter og youtube). Der kan du blant annet se opptak av de fleste webinarene, og video/foto fra ekspedisjonene.

Publikasjoner i prosjektet
Sammendrag
Det er ikke registrert sammendrag
Sammendrag
Det er ikke registrert sammendrag
Sammendrag
Det er ikke registrert sammendrag
Sammendrag
Det er ikke registrert sammendrag
Sammendrag
Det er ikke registrert sammendrag
Sammendrag
Det er ikke registrert sammendrag
Sammendrag
Det er ikke registrert sammendrag
Sammendrag
Det er ikke registrert sammendrag
Forfattere
Hilde Karine WamSammendrag
Det er ikke registrert sammendrag