Fremtidens naturforskere på besøk i Finnmark

P8100277

Snorkling i Barentshavet er litt skummelt når du ikke har gjort det før. Foto: NIBIO.

Tre skoleelever i alderen 16-19 år fikk nylig en drøm oppfylt. De tre utmerket seg i konkurranse med over 300 andre elever som sendte inn ideer til forskningsprosjekt i polare strøk. Premien var en reise til en arktisk forskningsstasjon for å lære mer og kanskje få testet prosjektene sine.

NIBIO deltar i et omfattende EU-prosjekt som har til hensikt å inspirere unge til å finne løsninger på verdens miljøutfordringer. Vitenskapskonkurransen er en del av dette prosjektet. 

De tre elevene, to fra Hellas og en fra Spania, kom til Finnmark sammen med sine respektive lærere. Ytterligere tre vinnere fikk besøke en forskningsstasjon i Hornsund på Svalbard. Ingen av dem hadde besøkt nordområdene tidligere.

P8100163
Fra sjø til forskningsbord. Etter å ha trukket garna og tatt abbor, sik og gjedde ut av maskene, lærte ungdommene å sløye og å ta mål og prøver av fiskene. Det ble også samlet skjell for aldersbestemmelse og vev for testing av DNA og kvikksølv. Foto: NIBIO.

Hektisk program og mange inntrykk

- Det har vært en fantastisk opplevelse. For ungdommene, men også for oss. Prosjektleder Hilde Karine Wam i NIBIO forteller entusiastisk om den 12 dager lange naturekspedisjonen de akkurat har avsluttet. Med utgangspunkt i Svanhovd – NIBIO sin forskningsstasjonen i Pasvikdalen – har lærere og elever vandret, svømt, klatret, rodd og rullet over store deler av Øst-Finnmark. 

- Vi har snorklet i Barentshavet og besøkt fuglefjellet på Hornøya utenfor Vardø. Vi har kjørt båt på Pasvikelva, besøkt Treriksrøysa, Neiden, Grense Jakobselv og Hamningberg. Programmet var tett, og dagene ble lange. Deltakerne reiste hjem slitne, men takknemlige, forteller Wam. 

Lærer Francisco José Gómez Senent fra Alicante i Spania oppsummerer det slik:

- Jeg hadde ikke forestilt meg at det var mulig å gjøre så mange ulike ting på en dag! Dette har vært en fin måte å demonstrere overfor elevene at man kan få gjort mye dersom arbeidet er godt organisert og effektivt utført. 

- En så lang og værutsatt ekspedisjon krever god organisering, og samtidig vilje til å kaste seg rundt og improvisere, bekrefter Wam.

P8150712
Glykeria Bouki og Triantifillia Vaiopoulou fra Hellas fikk sitt første møte med snø. Snøen fant de nær Hamningberg, i det mest arktiske landskapet Fastlands-Norge har å by på. Foto: NIBIO.

Presentasjon av forskningsprosjekter

Det har ikke bare vært friluftsliv på ungdommene. Ved to anledninger har de presentert forskningsprosjektene sine for internasjonale fageksperter, og de imponerte stort både med faglig nivå og presentasjonsferdigheter. 

Pablo Gómez Toribio fra Alicante skrev etterpå følgende i sin ekspedisjonsdagbok: «We went to Kirkenes to do the presentations in the Barents Sekretariat. It was really motivating. The people that were attending were so interested in our projects, and that made me feel proud of my work». 

Ungdommene har også blitt intervjuet både av aviser og radio.

P8150874
Elever og lærere ble intervjuet av NRK Finnmark. Her forteller Triantifillia Vaiopoulou fra Karditsa i Hellas om sitt floraprosjekt. Læreren hennes, Stelianos Anastasopoulos, lytter stolt (nærmest kamera). Foto: NIBIO.

Naturen er en fantastisk læringsarena

- Å formidle til ungdom handler mye om å fange interessen deres. Da er det greit å være feltbiolog. Naturen er jo full av inngangsporter for små historier som sammen kan brukes til å trekke opp de store linjene, forteller Wam. - Her er ekspedisjonsleder, forsker og formidlingskunstner Paul E. Aspholm i sitt ess. Han er et oppkomme av kunnskap, og en utømmelig kilde av smittende engasjement. 

Aspholm selv har en klar overbevisning om at forskningsinstitusjoner har en viktig rolle å spille når det gjelder formidling av naturfag til ungdom.

- Vi arbeider ofte mer praktisk enn det de akademiske institusjonene gjør. Praktisk arbeid gir flere muligheter til å fange ungdoms interesse.

20180814_112416
For ungdommene var det også en ny erfaring å overnatte utendørs i telt. Debuten ble ekstra utfordrende da de måtte rigge og rydde leiren i stormfulle omgivelser på Varangerhalvøya. Foto: NIBIO.

Følelser skaper engasjement

Wam er opptatt av hva dette prosjektet også kan lære forskerne, ikke bare hva ungdommene kan lære av forskerne. 

– Vi lærer best når vi vekkes emosjonelt. Det blir veldig tydelig når du formidler i så tette dialoger som vi har hatt på hele denne ekspedisjonen. Dette er noe vi forskere kan bruke i all vår formidling, ikke bare overfor ungdom. Det handler ikke om stor dramaturgi og spill med følelser, men å finne noe i det du har å formidle som angår tilhørerne dine.

KONTAKTPERSON
Fakta om EDU-ARTIC

EDU–ARCTIC er et nettbasert undervisningstilbud som inviterer ungdom fra hele Europa inn i naturforskningen. EDU-ARCTIC tilbyr webinarer, eget oppslagsverk og interaktiv naturovervåkning på nettet. Lærere kan fritt og uforpliktende plukke det som passer til sin klasse. 

EDU-ARCTIC skal styrke miljøbevisstheten og interessen for naturfag og forskning hos ungdom i alderen 13-20 år. EU-prosjektet engasjerer mer enn 870 naturfagslærere fra 49 land.

P8100014.JPG
Ungdommene fra Hellas og Spania fikk kjenne på været da de skulle være med på å sette garn i Pasvik. De lærte at ei skikkelig regnskur i blåsten ikke er nok til å stoppe en forsker på tokt. Foto: NIBIO.
20180815_193606.jpg
Forsker og formidler Paul E. Aspholm står i en iskald bekk og forteller om de fantastiske elvemuslingene som gjør en så fabelaktig jobb med å rense vann for oss. Det er imidlertid de færreste som vet at de finnes. Foto: NIBIO.
P8150751.JPG
Klar-ferdig-gå! Med båt og litt vannskrekk over en vindfull fjord til fuglereservatet Hornøya utenfor Vardø. Ungdommene rakk å se flere enn 20 arter på turen. Foto: NIBIO.
20180815_121842.jpg
Lærere og elever på Hornøya - Norges østligste fuglefjell. Foto: NIBIO.

Tekst frå www.nibio.no kan brukast med tilvising til opphavskjelda. Bilete på www.nibio.no kan ikkje brukast utan samtykke frå kommunikasjonseininga. NIBIO har ikkje ansvar for innhald på eksterne nettstader som det er lenka til.