Biografi

Utdannet ved NMBU 1995 (NLH), Institutt for husdyrfag, husdyrernæring. Mat og matkultur ved UiB 2005.

Les mer

Sammendrag

Vi er inne i FNs internasjonale år for bærekraftig turisme. Reiselivsnæringa i Norge er på stadig fremmarsj, og størst er veksten i Nord-Norge. Kultur og natur er råvarene i den raskt voksende og lokalt baserte opplevelsesturismen. Videre vekst krever imidlertid mer kunnskap om disse verdifulle råvarene – og kunnskapen må ses i et bærekraftig perspektiv. Her kan Norge bidra.

Til dokument

Sammendrag

Kompetansekravet for å svare på markedets forventninger knyttet til matproduksjon, foredling, tilberedning og servering, er sammensatt og sterkt tverrfaglig. Dette henger sammen med at forbrukerendringer de siste par tiår har gått i retning av mer fokus på matens opprinnelse, både mht. miljø-, dyrevelferd og helseaspektet. En naturlig konsekvens er at behovet for å koble sammen næringer langs hele verdikjeden øker. Samtidig meldes det om rekrutteringsutfordringer til matbransjen, og tilgangen på fagutdannede er lav. Sett i lys av fagskolereformen, der målet er å utdanne flere fagfolk for framtiden gjennom økt kvalitet og status på fagskoleutdanningen, er det derfor viktig å arbeide for å etablere utdanningstilbud som møter denne etterspørselen....

Sammendrag

MATKULTUR: Hvorfor velge mat laget av norske råvarer? Spørsmålet var utgangspunkt da studentene ved Nordland fagskoles matkulturstudium stilte til emneprøve på Dønna. NORSKE RESSURSER: Studenter fra Tønsberg i sør til Alta i nord ble utfordret til å vise hvordan det er mulig å utnytte råvarer produsert på norske ressurser. De leverte ifølge forsker og fagansvarlig for studiet, Eva Narten Høberg, en flott, praktisk prøve. - Deltakerne fordypet seg i sei, sild, bygg, sau, melk, rotvekster og potet - og fikk råvarene til å skinne, forteller Høberg. Prøven handlet også om å ta vare på tradisjoner og om bruk av ville vekster nær sagt som en grønn tråd i arbeidet. KREATIVT OG FRISTENDE: - Økt forbruk av norske råvarer er avgjørende for å øke selvforsyningsgraden. Det greide studentene å formidle på en fm måte til gjestene som fikk være med på den avsluttende matopplevelsen.