Hopp til hovedinnholdet

Unge naturforskere vant eksotisk tur til Finnmark

mg201906_DSC_5339

Deltagerne på årets EDU-Arctic-ekspedisjon i Pasvikdalen: Fra venstre Thomas Wielfaert (elev), Paul Eric Aspholm (forsker), Adela Zigert (lærer), Katarina Ahlin Rezar (elev) og Ines Tvaernier (lærer). Foto: Morten Günther.

To skoleelever i alderen 16-17 år fikk nylig besøke Pasvikdalen og grenseområdene mellom Norge og Russland. De to utmerket seg i konkurranse med andre europeiske skoleelever som sendte inn ideer til forskningsprosjekt i polare strøk.

NIBIO deltar i et omfattende EU-prosjekt som har til hensikt å inspirere unge til å finne løsninger på verdens miljøutfordringer. Vitenskapskonkurransen er en viktig del av prosjektet EDU-Arctic. 

I årets konkurranse deltok mer enn 100 elever fra 17 forskjellige land. Samtlige prosjekter ble evaluert av en internasjonal jury og kvaliteten var gjennomgående svært høy.

- Totalt ble det plukket ut fire vinnerprosjekter, forteller prosjektleder Hilde Karine Wam ved NIBIO. Vinnere ble fem skoleelever og deres respektive lærere fra henholdsvis Belgia, Slovenia, Hellas og Spania.

Premien for alle var en åtte dagers ekspedisjon til en arktisk forskningsstasjon for å lære mer og jobbe videre med prosjektene sine. Tre av elevene vant en tur til Færøyene, de to andre vant en tur til NIBIO Svanhovd i Pasvikdalen.

mg201906_DSC_5348
Thomas Wielfaert (Belgia) og Karine Ahlin Rezar (Slovenia). Foto: Morten Günther.

Første gang i nord

De to elevene, en gutt og en jente, kom til Finnmark i juni sammen med sine respektive lærere. Ingen av dem hadde besøkt nordområdene tidligere.

- Dette er første gang jeg besøker Nord-Europa, fortalte Thomas Wielfaert fra Brügge i Belgia da vi møtte ham like etter ankomst. 16-åringen var spesielt interessert i fysikk og gledet seg til å lære mer om forskning og vitenskap i nordområdene. Hans forskningsoppgave handlet om forekomsten av nanoplast i havis.

Katarina Ahlin Rezar (17 år) er fra Ljubljana i Slovenia. Hun hadde vært i Norge en gang tidligere, men da kun som turist i Oslo-området. Katarina var spesielt interessert i biologi og hennes største drøm var å få se en bjørn mens hun var i Pasvikdalen. Hennes forskningsoppgave handlet om måling av tungmetaller i bjørnehår.

P6230015
Snorkling i Pasvikelva. Foto: EDU-Arctic.

Variert program

I løpet av en hektisk uke fikk elever og lærere oppleve et variert program spekket med ny kunnskap og spennende opplevelser.

De fikk blant annet lære om NIBIO sin overvåking av den lokale brunbjørnbestanden. De fikk være med på innsamling av bjørnehår og bjørneekskrementer, samt analyse av bjørne-DNA.

Ved Grense Jakobselv nær grensen mot Russland fikk elevene bade i det iskalde Barentshavet. På programmet sto også overnatting i telt, innsamling av insekter, vandring i Øvre Pasvik nasjonalpark, prøvefiske, besøk på en palsmyr og mye annet.

Det ble ikke bare feltarbeid og friluftsopplevelser på ungdommene. Elevene fikk også presentere sine forskningsprosjekter for fageksperter ved NIBIO Svanhovd. I tillegg ble de intervjuet på direkten av NRK Finnmark.

P6230052
Katarina trekker fiskegarn i Pasvikelva. Foto. EDU-Arctic.

Naturen er en fantastisk læringsarena

- Å formidle til ungdom handler mye om å fange interessen deres, forteller prosjektleder Hilde Karine Wam ved NIBIO. Vi arbeider ofte mer praktisk enn det de akademiske institusjonene gjør. Praktisk arbeid gir flere muligheter til å fange ungdoms interesse.

Wam er ikke bare opptatt av hva ungdommene kan lære av forskerne, men også hva forskerne kan lære av EDU Arctic-prosjektet. 

– Vi lærer best når vi vekkes emosjonelt. Det blir veldig tydelig når du formidler i så tette dialoger som vi har i dette prosjektet. Dette er noe vi forskere kan bruke i all vår formidling, ikke bare overfor ungdom. Det handler ikke om stor dramaturgi og spill med følelser, men å finne noe i det du har å formidle som angår tilhørerne dine.

P6230037
Ines fisker abbor i Pasvikelva. Foto: EDU-Arctic.

 

FAKTA OM EDU-ARTIC

EDU–ARCTIC er et nettbasert undervisningstilbud som inviterer ungdom fra hele Europa inn i naturforskningen. EDU-ARCTIC tilbyr webinarer, eget oppslagsverk og interaktiv naturovervåkning på nettet. Lærere kan fritt og uforpliktende plukke det som passer til sin klasse. 

EDU-ARCTIC skal styrke miljøbevisstheten og interessen for naturfag og forskning hos ungdom i alderen 13-20 år. EU-prosjektet engasjerer mer enn 870 naturfagslærere fra 49 land.

P6200065.jpg
Deltagerne på årets EDU-Arctic-ekspedisjon i Pasvikdalen. Foto: Hilde Karine Wam.
P6250237.jpg
Thomas arbeider på laboratoriet. Foto: EDU-Arctic.
P6220286.jpg
Feltundersøkelser i Barentshavet ved Grense Jakobselv. Foto: EDU-Arctic.
P6250071.jpg
På vandring i Øvre Pasvik nasjonalpark. Foto: EDU-Arctic.
P6250123.jpg
Kontroll av hårfelle for innsamling av bjørnehår til DNA-analyse. Foto: EDU-Arctic.
P6250214.jpg
På jakt etter elvemusling i en av Pasvikelvas tilførselsbekker. Foto: EDU-Arctic.

Tekst frå www.nibio.no kan brukast med tilvising til opphavskjelda. Bilete på www.nibio.no kan ikkje brukast utan samtykke frå kommunikasjonseininga. NIBIO har ikkje ansvar for innhald på eksterne nettstader som det er lenka til.