Hopp til hovedinnholdet

Slik kan du utnytte traktoren mer effektivt

mg202409_20240919_144632

Årlig brukes det ca. 134 millioner liter diesel i landbruket. Dette tilsvarer ca. 14 liter per dekar. Foto: Morten Günther

Traktoren har hatt en enorm utvikling siden de første damptraktorene så dagens lys på 1850-tallet. Dagens moderne traktorer er driftssikre og har stor kapasitet. De er stappfulle av teknologi og med tilleggsutstyr kan de utføre de fleste av bondens arbeidsoppgaver. Ulempen er at de er store og tunge – og at de slipper ut klimagasser.

Landbruket står for 9 % av landbrukets klimagassutslipp og selv om diesel bare utgjør en del av dette finnes det et betydelig innsparingspotensial.

– Vi kommer til å være avhengige av dagens store, dieseldrevne traktorer en god stund fremover, forteller forsker Till Seehusen ved NIBIO Apelsvoll.

Årlig brukes det ca. 134 millioner liter diesel i landbruket. Dette tilsvarer ca. 14 liter per dekar. Studier viser at kostnadene til diesel og smøremiddel utgjør opptil 45 % av de totale maskinkostnadene. Seehusen er derfor opptatt av hvordan man gjennom å redusere dieselforbruket både kan redusere klimagassutslippene og samtidig bedre bondens økonomi.

Han mener det finnes et innsparingspotensial på 15 % bare ved å bruke eksisterende utstyr mer effektivt. Forbruket kan reduseres med ytterligere 15 % ved å investere i nytt utstyr.

Denne såkalte ’lasagnetesten’ demonstrerer effekten av ulikt lufttrykk på jordstrukturen. Til venstre: Høyt lufttrykk (1,6 bar) fører til pakkeskader nedover i profilen. Til høyre: Lavere lufttrykk tilpasset kjøring på åkeren (0,6 bar) fører til redusert jordpakking og mindre pakkeskader. Foto: Morten Günther
Denne såkalte ’lasagnetesten’ demonstrerer effekten av ulikt lufttrykk på jordstrukturen. Til venstre: Høyt lufttrykk (1,6 bar) fører til pakkeskader nedover i profilen. Til høyre: Lavere lufttrykk tilpasset kjøring på åkeren (0,6 bar) fører til redusert jordpakking og mindre pakkeskader. Foto: Morten Günther

 

Størrelsen betyr noe

– Ønske om større effektivitet fører ofte til økt traktorstørrelse, men størrelsen må tilpasses oppgavene og arealene. Dersom traktoren er for stor fører dette til høy rullemotstand, fare for jordpakking og høye maskinkostnader. Dersom traktoren er for liten risikerer man økt sluring, høy slitasje og redusert arbeidshastighet.

– I begge tilfeller brukes motoren ikke optimalt, noe som fører til høyere drivstofforbruk. Ved investering i nytt utstyr er det viktig å vurdere traktorstørrelsen nøye, påpeker NIBIO-forskeren.

Traktoren må ikke være tyngre enn nødvendig. Riktig ballastering (ekstra vekt) på åkeren kan gi bedre trekkraft og lavere drivstofforbruk. Det er imidlertid viktig å ta av ballasten før man skal ut på landeveien. Hvis ikke øker dieselforbruket.

– Hvis mulig bør man faktisk bruke traktor på åkeren og lastebil på veiene, særlig hvis transportavstanden er lengre enn 20 km. En lastebil bruker opptil 43 % mindre diesel enn en traktor, forklarer Seehusen.

Denne såkalte ’lasagnetesten’ demonstrerer effekten av ulikt lufttrykk på jordstrukturen. Til venstre: Høyt lufttrykk (1,6 bar) fører til pakkeskader nedover i profilen. Til høyre: Lavere lufttrykk tilpasset kjøring på åkeren (0,6 bar) fører til redusert jordpakking og mindre pakkeskader. Foto: Morten Günther
Under «Teknologidagen på Apelsvoll» i forrige uke demonstrerte Michelin og Haslestad Gummiservice at man ved å redusere lufttrykket fra 1,6 til 0,6 bar kunne redusere dieselforbruket med 15 %. Foto: Morten Günther

 

Viktig å velge riktige dekk og riktig lufttrykk

– Sluring og rullemotstand er de viktigste kildene til energitap, forklarer Seehusen. Litt sluring er uunngåelig, men økende sluring fører til økende drivstofforbruk og deformasjon av jorda. 10-15 % sluring ansees som optimalt.

Kjørespor i åkeren er et tegn på at maskinen er for tung, at jorda er for fuktig, eller at det brukes feil dekk eller feil lufttrykk. Det kan også være en kombinasjon av disse tingene.

– Dype kjørespor fører til økt trekkraftbehov og økt dieselforbruk, forklarer Seehusen.

– Som tommelfingerregel kan man gå ut fra at hver centimeter spordybde fører til at dieselforbruket øker med 10 %. Kjørespor på 10 cm vil altså doble dieselforbruket.

Kjørespor er også uheldig fordi de flytter pakkeskader nedover i jorda. I tillegg kan kjørespor føre til skade på plantene, problemer med innhøsting, fare for stående vann og økt erosjon. Dessuten blir det behov for mer intensiv jordarbeiding.

– Generelt kan man si at mindre kjøring sparer både drivstoff, miljø og arbeidstid og fører til bedre driftsresultat. Det er derfor viktig å velge riktig utstyr, planlegge kjøremønsteret – og ikke minst unngå tomgangskjøring, avslutter den engasjerte forskeren.

Traktoren i sentrum på årets teknologidag ved NIBIO Apelsvoll

I forrige uke fant mer enn 150 interesserte deltagere veien til Østre Toten og årets teknologidag ved NIBIO Apelsvoll.

Denne gang var søkelyset rettet mot traktoren - bondens viktigste arbeidsredskap. Som vanlig ble det en spennende kombinasjon av inspirerende foredrag, utstillinger og demonstrasjoner fra en rekke norske aktører.

Deltagerne fikk blant annet høre om potensialet for elektriske traktorer i Norge, om hvordan fremtidens traktor kan bli mer bærekraftig og om hvordan man kan redusere traktorens dieselforbruk.

Ute på jordet demonstrerte Michelin og Haslestad Gummiservice hvordan man kan oppnå bedre totaløkonomi ved å justere lufttrykket i traktordekkene. Korrekt lufttrykk er avgjørende både for å spare diesel og for å unngå jordpakking.

Teknologidagen på Apelsvoll 2024. Foto: Morten Günther

Korrekt lufttrykk er avgjørende både for å spare diesel og for å unngå jordpakking. Foto: Morten Günther
Korrekt lufttrykk er avgjørende både for å spare diesel og for å unngå jordpakking. Foto: Morten Günther
Tunge landbruksmaskiner bidrar til økt jordpakking. Foto: Till Seehusen
Tunge landbruksmaskiner bidrar til økt jordpakking. Foto: Till Seehusen

 

Tekst frå www.nibio.no kan brukast med tilvising til opphavskjelda. Bilete på www.nibio.no kan ikkje brukast utan samtykke frå kommunikasjonseininga. NIBIO har ikkje ansvar for innhald på eksterne nettstader som det er lenka til.